Σάββατο 24 Μαΐου 2008

Μερικά βασικά...

Ας προσπαθήσουμε να πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή (ή σχεδόν!). Αν θέλουμε να μας σέβονται στο δρόμο πρέπει να σεβόμαστε κι εμείς τους άλλους! Σιγά τη δήλωση θα μου πείτε! Ισχύει σε κάθε περίπτωση, όπως για παράδειγμα για το σεβασμό ανάμεσα στους οδηγούς οχημάτων (ΙΧ, λεωφορεία κλπ.).

Στην προκειμένη περίπτωση όμως, αναφέρομαι σε κάτι λίγο διαφορετικό. Ως ποδηλάτες, αν αγνοούμε τα κόκκινα φανάρια, κινούμαστε ανάποδα σε μονόδρομους, κινούμαστε πάνω σε πεζοδρόμια κλπ. το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να προκαλέσουμε έχθρα και έλλειψη αξιοπιστίας και σεβασμού.

Στην πραγματικότητα (και με ελάχιστες εξαιρέσεις) είμαστε περισσότερο ασφαλείς αν ακολουθούμε τον ΚΟΚ, ενσωματωνόμαστε με την υπόλοιπη κυκλοφορία οχημάτων και φροντίζουμε να μην "ξαφνιάζουμε" τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου με ελιγμούς, απρόβλεπτες κινήσεις και ξαφνικές, απροειδοποίητες αλλαγές πορείας. Ας μην ξεχνάμε ότι οι κανόνες οδικής κυκλοφορίας προβλέπουν κάθε περίπτωση, καθορίζουν τις προτεραιότητες και δημιουργούν ένα κατά το δυνατόν προβλέψιμο περιβάλλον. Αν ακολουθούμε τους κανόνες τότε έχουμε και την προστασία που αυτοί μας παρέχουν. Αποκτάμε τα ίδια δικαιώματα με τους οδηγούς των υπολοίπων οχημάτων.

Πρέπει βέβαια να γίνει κατανοητό από όλους μας ότι αυτή η "προστασία" δεν είναι ασπίδα κατά των τραυματισμών που θα προκύψουν αν συμβεί το κακό. Αλλά το ίδιο συμβαίνει και με το αυτοκίνητο! Το ότι έχεις προτεραιότητα δε σημαίνει ότι δε θα τρακάρεις (αν ο άλλος την παραβιάσει). Και στην περίπτωση πρόσκρουσής μας (ως ποδηλάτες) με αυτοκίνητο, θα πονέσει το ίδιο είτε είχαμε προτεραιότητα είτε όχι! Επομένως οι κανόνες μειώνουν τους κινδύνους και αυξάνουν την ασφάλεια αλλά η πρόληψη είναι πάντα πιο αποτελεσματική.

Εννοείται ότι κινούμαστε κατά κανόνα στη δεξιά πλευρά του δρόμου. Πόσο δεξιά; Θα το συζητήσουμε αναλυτικά σε επόμενο post. Εξαιρέσεις; Όταν πρόκειται να στρίψουμε αριστερά (το δείχνουμε με έκταση του αριστερού πήχη). Στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, το τελευταίο είναι λίγο πιο δύσκολο. Χρησιμοποιώ δύο εναλλακτικές λύσεις:
  • Περιμένω να διακοπεί η κυκλοφορία πίσω μου (π.χ. κόκκινο φανάρι) και αλλάζω θέση στο δρόμο (από τέρμα δεξιά σε τέρμα αριστερά), πάντα δείχνοντας με το αριστερό χέρι, περίπου 200 - 300 μέτρα πριν την αριστερή στροφή.
  • Αν δεν μπορέσω να φτάσω με ασφάλεια στην αριστερή πλευρά μέχρι το σημείο που θέλω να στρίψω, τότε σταματώ τέρμα δεξιά, κατεβαίνω από το ποδήλατο, ανεβαίνω στο πεζοδρόμιο και περιμένω να διασχίσω κάθετα το δρόμο, σαν πεζός (από το φανάρι των πεζών εννοείται!
Αυτά, ως πολύ βασικά!

Δεν υπάρχουν σχόλια: