Σάββατο 24 Μαΐου 2008

Δεξιά στο δρόμο (αλλά όχι εντελώς!)

Είπαμε στο προηγούμενο post πως πρέπει να κινούμαστε στη δεξιά πλευρά του δρόμου. Θα προσπαθήσουμε τώρα να γίνουμε λίγο πιο συγκεκριμένοι! Πριν προχωρήσουμε όμως, θα πρέπει να ξεκαθαρίσω ότι όσα αναφέρονται στη συνέχεια αποτελούν ένα μίγμα από:
  • Προσωπικές εμπειρίες και απόψεις
  • Αναζήτηση σχετικών απόψεων / ιδεών στο Internet
  • Κάποιες πολύ καλές και χρήσιμες ιδέες από τον John S. Allen, τις οποίες βρήκα στο Bicycling Street Smarts
Η παραπάνω αναφορά στο συγκεκριμένο site γίνεται γιατί πολλά από όσα θα αναφέρω σε αυτό και σε επόμενα posts, προέρχονται από προσαρμογή των προτάσεων / ιδεών του John S. Allen στην πραγματικότητα των ελληνικών δρόμων.

Πόσο δεξιά λοιπόν;

Σε δρόμο που δεν έχει παρακαρισμένα αυτοκίνητα, ΔΕΝ κινούμαστε στα 10 εκ. από το πεζοδρόμιο. Είναι επικίνδυνο! Οι δρόμοι στις άκρες τους έχουν μεγαλύτερες φθορές, χώματα και πέτρες, φρεάτια που έχουν "καθήσει" και άλλα "όμορφα". Όταν οδηγούμε αυτοκίνητο, αποφεύγουμε οι δεξιοί τροχοί μας να πατούν σε αυτό το κομμάτι του δρόμου και το θεωρούμε σχεδόν αυτονόητο! Γιατί θα πρέπει λοιπόν με το ποδήλατο να κινηθούμε σε αυτό το κομμάτι του δρόμου; Είναι σαν να επιδιώκουμε την πτώση!

Λίγο πιο αριστερά, εκεί που ο δρόμος είναι καθαρός και πιο ομαλός, είναι πολύ πιο ασφαλές.

Σε δρόμο με παρκαρισμένα αυτοκίνητα ΔΕΝ κινούμαστε σύριζα σε αυτά. Αφήνουμε ικανοποιητική απόσταση ώστε σε περίπτωση που κάποια πόρτα ανοίξει ξαφνικά μπροστά μας (καθόλου σπάνιο!) να μην διακόψει την πορεία μας. Με σχεδόν οποιαδήποτε ταχύτητα (εκτός ίσως από ΠΟΛΥ αργά!) δεν θα προλάβουμε να φρενάρουμε πριν χτυπήσουμε πάνω σε μια ανοιχτή πόρτα αυτοκινήτου. Αφήνουμε περίπου ένα μέτρο από τα παρκαρισμένα και είμαστε πολύ πιο ασφαλείς!

Με τον τρόπο αυτό, κερδίζουμε και κάτι ακόμα: είμαστε πολύ περισσότερο ορατοί από άλλα αυτοκίνητα (π.χ. από κάποιο αυτοκίνητο που πλησιάζει σε διασταύρωση κάθετη στην πορεία μας).

Σε περίπτωση που υπάρχουν μεγάλα κενά ανάμεσα σε παρκαρισμένα αυτοκίνητα, ΔΕΝ είναι καλό να κάνουμε "κυματιστή" πορεία μπαίνοντας και βγαίνοντας από τα κενά που δημιουργούνται. Αν κάνουμε κάτι τέτοιο μειώνουμε την πιθανότητα να μας αντιληφθεί νωρίς κάποιος οδηγός που έρχεται πίσω μας και αυξάνουμε τη δυσκολία της δικής μας μετακίνησης, καθώς προσπαθούμε να "ξαναμπούμε" στο ρεύμα της κυκλοφορίας. Είναι πολύ καλύτερο να διατηρούμε την πορεία μας σε ευθεία γραμμή.

Οι λωρίδες κυκλοφορίας στους ελληνικούς δρόμους είναι συνήθως στενές. Αυτό σημαίνει ότι για να μας προσπεράσει ένα αυτοκίνητο (σε δρόμο με πολλές λωρίδες) είναι αναγκασμένο να μπει στη διπλανή λωρίδα. Αυτό δεν είναι κακό. Είναι πολύ καλύτερο από το να πιστέψει ο οδηγός του αυτοκινήτου ότι μπορεί να μας προσπεράσει χωρίς να αλλάξει λωρίδα και να καταλήξουμε στριμωγμένοι και τελικά να μας "σπρώξει" εκτός δρόμου και εκτός ισορροπίας!

Όταν υπάρχουν περισσότερες από μία λωρίδες κυκλοφορίας στην ίδια κατεύθυνση, σε αστικό δρόμο, είναι καλύτερο να κινούμαστε στη μέση της δεξιάς λωρίδας. Αυτό "στέλνει" ένα σήμα στους οδηγούς που έρχονται από πίσω μας: "Μπορείτε να με προσπεράσετε χρησιμοποιώντας την επόμενη (αριστερά) λωρίδα!"

Μπορεί να μας φαίνεται επικίνδυνο να αναγκάσουμε ένα αυτοκίνητο να επιβραδύνει και να μείνει πίσω μας, αλλά δεν είναι! Πρέπει να καταλάβουμε ότι έχουμε κάθε δικαίωμα να χρησιμοποιήσουμε το δρόμο (εφόσον ακολουθούμε τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας). Ένας από τους πιο συνηθισμένους λόγους που οι ποδηλάτες αισθάνονται ανασφαλείς στους δρόμους είναι ότι δεν μπορούν να ελέγξουν την κατάσταση. Αν δείξουμε ξεκάθαρα ότι στο συγκεκριμένο σημείο του δρόμου δεν υπάρχει χώρος να μας προσπεράσουν, τότε κανείς δε θα προσπαθήσει να μας προσπεράσει και κανείς δε θα περάσει από πάνω μας!

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το αριστερό χέρι (σε ημιέκταση και κουνόντας το αργά πάνω κάτω) για να δείξουμε ότι:
  • γνωρίζουμε ότι επιβραδύνουμε την κυκλοφορία,
  • κρίνουμε ότι δεν είναι ασφαλές να μας προσπεράσουν στο συγκεκριμένο σημείο και (φυσικά)
  • θα αφήσουμε χώρο να μας προσπεράσουν μόλις κρίνουμε ότι οι συνθήκες το επιτρέπουν!
Σημαντικό: Δείχνουμε κυκλοφοριακή παιδεία, ευγένεια και σεβασμό στους άλλους. Όταν το προσπέρασμα είναι και πάλι εφικτό, κάνουμε ανάλογο σινιάλο με το αριστερό χέρι.

Επίσης θα πρέπει να θυμόμαστε ότι αν οι συνθήκες είναι τέτοιες που μας αναγκάζουν να επιβραδύνουμε την κίνηση πίσω μας για πολύ ώρα, τότε η ευγένεια απαιτεί (και οι κανόνες οδικής κυκλοφορίας επιβάλλουν) να κάνουμε δεξιά (όταν αυτό είναι ασφαλές), να σταματήσουμε, να αφήσουμε την κυκλοφορία να ξαναπάρει την κανονική ροή της και μετά να συνεχίσουμε.

Θυμηθείτε: Ο τρόπος που κινείστε και η θέση σας στο δρόμο, μεταδίδουν μηνύματα στους οδηγούς αυτοκινήτων που σας ακολουθούν. Με μερικές βασικές κινήσεις θα κερδίσετε την προσοχή τους και το σεβασμό τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: