Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2008

Κάτι αλλάζει (;)

Με αφορμή μια μεγαλούτσικη βόλτα που έκανα σήμερα μέσα στην πόλη (περίπου 30 χλμ. σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας) καταγράφω κάποιες εντυπώσεις οι οποίες οδηγούν σε ελπιδοφόρα συμπεράσματα. Με την ελπίδα να μην είναι τυχαία γεγονότα αλλά κάποιες πρώτες ενδείξεις ότι κάτι αλλάζει.

Βέβαια, θα πρέπει κανείς να λάβει υπόψη ότι σήμερα (Κυριακή), η κίνηση στους δρόμους ήταν μειωμένη. Αυτό σημαίνει:
  • Μειωμένο εκνευρισμό (κατά τεκμήριο) από τους οδηγούς των οχημάτων (ΙΧ, λεωφορείων, κλπ.)
  • Μεγαλύτερη άνεση να αλλάξει ένα όχημα λωρίδα (και επομένως να παρακάμψει έναν αργά κινούμενο ποδηλάτη)
  • Μειωμένη κίνηση στις λεωφορειο-λωρίδες, τις οποίες χρησιμοποίησα και θα αναφερθώ σχετικά , εκτενέστερα στη συνέχεια.
Ταυτόχρονα όμως σημαίνει:
  • Μεγαλύτερες ταχύτητες κίνησης των αυτοκινήτων (και ξέρουμε όλοι πόσο "στερημένοι" είναι οι Αθηναίοι οδηγοί από μετακίνηση με υψηλές ταχύτητες μέσα στην πόλη και πώς "σεληνιάζονται" όταν βρουν άδειο δρόμο μπροστά τους!)
  • Περισσότεροι "οδηγοί του Σαββατοκύριακου" στους δρόμους (ξέρετε, από αυτούς που "γαντζώνονται" πάνω στο τιμόνι, κοιτούν μόνο μπροστά και καταλαμβάνουν πεισματικά τη μεσαία λωρίδα).
Όπως και να 'χει, διαπίστωσα τα ακόλουθα:
  1. Όλα τα λεωφορεία που με προσπέρασαν, το έκαναν αφήνοντας ικανοποιητική απόσταση και όχι "σύριζα". Λέτε να δόθηκε καμιά οδηγία στους οδηγούς;
  2. Στις περιπτώσεις που βρέθηκε πίσω μου κάποιο λεωφορείο κοντά σε στάση, επιβράδυνε, έμεινε υπομονετικά πίσω μου και περίμενε να φτάσει στη στάση, πίσω μου, χωρίς να κορνάρει ή να με "τρομάξει". Εννοείται ότι στις περιπτώσεις αυτές επιτάχυνα όσο μπορούσα για να διευκολύνω την κατάσταση!
  3. Πολλά ΙΧ με προσπέρασαν αφήνοντας ικανοποιητική απόσταση, σε κάποιες περιπτώσεις αλλάζοντας εντελώς λωρίδα. Δεν κόρναραν και δεν με έκλειναν απότομα μόλις με πέρναγαν.
  4. Τα "προειδοποιητικά" κορναρίσματα ("ποδηλάτης είναι, κάτσε να του κορνάρω να με ... προσέξει"!) ήταν σαφώς μειωμένα. (Φωτεινή εξαίρεση ο κάγκουρας με το Getz που τα έκανε όλα μαζί: κόρναρε ακριβώς 1 μέτρο πίσω μου, πέρασε στους 10 πόντους και μπήκε μπροστά μου. Τα "άκουσε" κανονικά στο φανάρι που τον πρόλαβα - συγγνώμη αλλά δεν μπόρεσα να συγκρατηθώ!)
Τώρα που το σκέφτομαι, είμαι σίγουρος ότι δεν έγιναν ξαφνικά όλοι οι οδηγοί υπομονετικοί, ούτε κατάλαβαν όλοι ότι δεν έχουν αποκλειστικά δικαιώματα στη χρήση του δρόμου. Η μειωμένη κίνηση του Κυριακάτικού πρωινού, έπαιξε σημαντικό ρόλο.

Νομίζω όμως ότι η αύξηση της πυκνότητας των ποδηλατών στους δρόμους, έχει αρχίσει (σιγά-σιγά) να επηρεάζει τη συμπεριφορά των οδηγών αυτοκινήτων. Ο δρόμος βέβαια είναι μακρύς.

Πρέπει με τη συμπεριφορά μας (αλλά και με οδηγίες / εξηγήσεις) σε γνωστούς και αγνώστους, να διαδώσουμε τη σωστή συμπεριφορά, να εξηγήσουμε, να καθοδηγήσουμε. Θυμηθείτε, οι οδηγοί ΙΧ δεν είναι εκ προοιμίου κακοί, εριστικοί και άσχετοι! Πολλές φορές, αισθάνονται ότι θα ήθελαν να ξέρουν τι πρέπει να κάνουν, αλλά ... δεν! Δεν έχουν εκπαιδευτεί, δεν έχουν κανένα να ρωτήσουν.

Ας αρχίσουμε λοιπόν από αυτούς και ας αφήσουμε τους "κάγκουρες" για το τέλος!

Δεν υπάρχουν σχόλια: